Hop til indhold
Foto: Andreas Bang Kirkegaard. The Animation Workshop, TAW – VIA University College.

Byerne i netværket deler viden, erfaringer og understøtter udvikling af partnerskaber, der kan fremme kreativitet og kulturindustrier. Netværket giver arbejdet global rækkevidde og perspektiv. Dertil er UNESCO et brand, som giver en positiv opmærksomhed og skaber stolthed.

To danske byer med i netværket

UNESCO Kreative Byer har fokus på syv områder: Håndværk og håndarbejde, mediekunst, film, design, gastronomi, litteratur og musik. Kommuner med strategisk fokus på ét af disse områder kan søge om optagelse.

Kolding og Viborg er de to danske byer i netværket med henholdsvis design og mediekunst som særligt område.

For at blive optaget i netværket UNESCO Kreative Byer skal en by opfylde en række formelle krav. En by med fokus på design skal for eksempel lave en designstrategi, afholde designarrangementer af international kaliber, fremme et uddannelsesmiljø med særligt designfokus samt sikre, at al byudvikling er designbaseret.

Gratis at være med

Det koster ikke noget at blive medlem af netværket. Kommunens borgmester skal stå i spidsen for en samlet ansøgning, som skal indeholde en strategi for, hvordan kommunen vil udvikle sig som en Kreativ By. Borgere, uddannelsesinstitutioner, virksomheder og civilsamfundsorganisationer skal være tænkt ind i strategien.

Den danske UNESCO-nationalkommission vil medvirke inspirere til, at flere danske byer bliver en del af de globale bynetværk som UNESCO lærende byer og UNESCO kreative byer.

Sidst opdateret: 1. juli 2020