Hop til indhold

Foto: Ulrik Jantzen

Siden etableringen af Aalborg Universitet i 1974 har ansatte og studerende arbejdet med problem- og projektbaseret læring (PBL), der tager udgangspunkt i en problemstilling, som bunder i virkelige forhold. Forskere, undervisere og studerende analyserer problemerne i teams, der finder frem til konkrete løsninger. Den tilgang har givet universitetet en særlig international position inden for ingeniøruddannelser. Her vil mange gerne vil lære at lave PBL, som har vist sig at være en brugbar måde at uddanne ingeniører på.

Aalborg Universitet som UNESCO Center

På baggrund af denne stærke PBL-tradition blev Aalborg Centre for Problem Based Learning in Engineering Science and Sustainability under the auspices of UNESCO (UCPBL) etableret i 2013 som et UNESCO Kategori 2 Center. Centret har en central rolle i et globalt netværk, der fremmer forskning og uddannelse inden for ingeniørvidenskab, naturvidenskab og bæredygtighed, og har netop fået forlænget sin mandatperiode frem til 2033.

UCPBL fungerer som et internationalt omdrejningspunkt for at fremme problembaseret læring (PBL) inden for ingeniørvidenskab, naturvidenskab og bæredygtighed. Vi kombinerer forskning i verdensklasse med globale partnerskaber og kapacitetsstyrkelse for at understøtte undervisere og institutioner i at udvikle meningsfuld og fremtidsparat uddannelse. Vores arbejde bygger bro mellem teori og praksis og adresserer både lokale behov og globale udfordringer. - Professor og centerleder Xiangyun Du

UCPBL’s Aktiviteter og Vision

UCPBL arbejder målrettet på at konsolidere sin rolle som en global leder inden for PBL-forskning og uddannelsesudvikling. Over de kommende år vil centret styrke sin indsats for at bidrage til mission-drevet innovation i tråd med Aalborg Universitets strategi, samtidig med at der opbygges og udvides globale samarbejder, der adresserer både lokale behov og globale udfordringer.

Visionen bygger videre på UCPBL’s etablerede tematiske fokusområder, men omfavner også en løbende proces med refleksion, nytænkning og fornyelse af forskningsretninger og uddannelsespraksis. Gennem kapacitetsopbygning, partnerskaber og forskningsbaseret udvikling arbejder centret for at skabe meningsfuld og fremtidsparat uddannelse, der bygger bro mellem teori og praksis og understøtter bæredygtig udvikling på tværs af kontekster og kulturer.

Kontakt

Professor Xiangyun Du, UCPBL@plan.aau.dk

Sidst opdateret: 6. oktober 2025