Hop til indhold

Forskningsleder i Center for Professionsstudier, VIA University College.

Uddannet Ph.d. i Pædagogisk Psykologi.

Hvad er din mærkesag i UNESCO?

  • Uddannelse, herunder særligt arbejdet med uddannelsesfremtider. Hvilke veje kan vi vælge at tage, og hvad kræver det af tværgående kompetencer i uddannelsessystemet? Jeg tror særligt systemisk- og fremtidsforståelse er vigtige kompetencer som også præsenteres af UNESCO i deres Futures of Education. Hvis jeg skal tale bredere ind i agendaen, bliver det centralt at understøtte arbejdet med Uddannelse for Bæredygtig Udvikling og Globalt medborgerskab lige her og nu. 

Hvad kan du med din baggrund og erfaring bidrage med som medlem af nationalkommissionen?

  • Som læreruddannet og med en ph.d. i pædagogisk psykologi spiller min baggrund direkte ind i to kerneområder ved UNESCO, nemlig uddannelse og forskning. Lige nu står vi over for en stigende kompleksitet i en hastigt udviklende verden, der skal adresseres i tværfagligt samarbejde mellem professioner og partnerskaber. Denne kompleksitet rummes af UNESCOs holistiske tilgang til verden, hvor også særligt kultur og globalt medborgerskab spiller en stor rolle. UNESCOs samlende og inkluderende dagsorden er noget, jeg glæder mig til at bidrage til både gennem EU samarbejde samt nationale og lokale indsatser. 

Hvad skal der efter din mening til, for at kommissionens arbejde bliver en succes?

  • Kommunikation, konsolidering og generøst samarbejde på tværs af Danmark.
    For mit vedkommende vil jeg indledningsvist arbejde aktivt for at konsolidere de mange gode initiativer der er i Danmark med et særligt fokus på Uddannelse for Bæredygtig Udvikling. Der er et åbent vindue nu og her, hvorfor det er vigtigt at samle kræfterne og mindske parallel-indsatser.
Sidst opdateret: 2. maj 2024